Inspira

De metafoor van de herberg

de metafoor van de herberg

We zijn weer begonnen aan het nieuwe jaar. Binnenkort verwelkom ik een nieuw team voor een tweedaagse. Ik ken ze nog niet en heb ook nog niet eerder voor dit bedrijf gewerkt. Hoe ga ik ze snel meenemen in mijn basisuitgangspunten voor wat betreft innerlijk leiderschap. Wat zou ik dan als eerste aan hen willen meegeven?

Nou dit dus: de metafoor van de herberg. Hieronder in een notendop.

Welkom in de herberg

Je kunt je innerlijke wereld zien als een herberg. Alles wat je innerlijk ervaart is er. Of het nou leuk is of niet. Of je het wilt of niet. Hoe meer je JA kunt zeggen tegen dat wat er innerlijk is, hoe meer ruimte er ontstaat in jou, hoe meer innerlijk leiderschap je kunt tonen. Zie het als gasten in je herberg. Van sommige gasten word je blij, van anderen verdrietig en sommige zijn helemaal niet welkom en stop je liever weg. Dat doen wij ook met wat wij innerlijk beleven. Met bepaalde delen van onszelf zijn we gelukkig en andere delen ontwijken we liever, zoals schaamte, schuld, of pijn. Hoe meer delen je niet wilt hebben, of zelfs ontkent, hoe meer ze jou beheersen. Het is zinvol om al je gasten te ontmoeten en te verwelkomen, zodat je ze kunt bekijken, kunt doorvoelen en een plek kunt geven in je herberg. Dat is bevrijdend. Voor jezelf. Hoe eng dat ook kan zijn.

Jij bent de waard in de herberg

Jij bent de waard in de herberg en niet de gast. Dit betekent dat je kunt waarnemen wat er allemaal in je herberg is. Steeds als je innerlijk iets ervaart en je word je daar bewust van, dan is er ruimte tussen dat wat ervaren wordt en dat wat zich bewust is dat er ervaring is. Je hebt een gast, je bent het niet. De waard is natuurlijk de baas in de herberg. Ook al lijkt soms een gast het tijdelijk over te nemen. Hoe bewuster de waard, hoe meer de baas in de herberg. Je kunt dan leren spelen met je gasten.

Je leeft in je eigen herberg

Het kan natuurlijk zijn dat iemand iets in jou oproept. Stel, iemand doet iets waar jij boos van wordt. In de metafoor van de herberg klopt er dan iemand op de deur van de herberg en de gast ‘boos’ doet open. Of iemand doet iets en je voelt je vrolijk worden. Deze persoon klopt dan op de deur van jouw herberg en jouw gast ‘vrolijk’ doet open. De ander is de aanleiding en niet de oorzaak van wat je ervaart in jezelf.

Je leeft in je eigen beleving

Alles wat je innerlijk ervaart is van jou. Hoe zeer een ander, of een bepaalde situatie dat ook oproept. Wat je niet hebt, kun je niet ervaren. Dat is onmogelijk. Dus als je ‘warmte’ voelt voor iemand, drukt die persoon op de knop ‘warmte’. De warmte is van jou. Als je ‘verdrietig’ wordt door iemand, drukt die persoon op de knop ‘verdrietig’. Dat is verdriet wat in jou zit. Ook al is deze persoon in staat om bij vele anderen op dezelfde knop te drukken. Alles wat je ervaart is van jou.

Het kan wat vreemd zijn in het begin, maar als je dit idee werkelijk aanvaardt, dan is het een grote bevrijding. Je bent geen speelbal van de wereld. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe jij je voelt. En als dat niet prettig is, los dat dan op. Wees nieuwsgierig naar je gasten. Ze hebben allemaal informatie over jou. En afhankelijk van die informatie kun je doen wat nodig is om je gevoel op te lossen. Hoe doe je dat? Daar is geen standaard antwoord op. Het gaat te ver om dat nu hier in detail te behandelen. Maar ik geef wel een voorbeeld. Misschien doet iemand je wel aan vroeger denken, leer dan om vroeger van het heden te scheiden en leg dit in het contact met de ander door aan te geven: ‘Je doet iets wat mij terug brengt naar het verleden en ik ervaar dat niet als prettig. Ik wil dat jij dat weet, zodat het niet tussen ons in gaat staan.’ Zorg goed voor jezelf en doe wat nodig is om vrij in het contact te staan tot de ander. Jouw gevoel is van jou en zorg er zelf voor.

Je bent niet je gast

Gevoelens komen en gaan. Wat je van binnen ervaart is de hele dag aan verandering onderhevig. Het is belangrijk dat je al je gasten in de herberg er laat zijn en dat jij je er niet mee identificeert. Durf dieper te gaan dan je steeds weer wisselende stemmingen. Je hebt ze, je bent het niet. Door je er niet mee te identificeren en ze niet ‘te worden’, maar ze te laten zijn, leer je om wat je innerlijk ervaart aan te kunnen, te hebben, er bij te blijven, er mee te zijn. Dat is iets anders dan parkeren of wegstoppen of ontkennen. Als jij je eigen gasten kunt hebben, dan leer je de kracht ervan te hanteren. Want elke gast daar kun je iets mee. Tot ze je niet meer dienen. Als je werkt met je gasten, zul je merken dat bepaalde gasten niet meer naar je herberg komen. Dat is resultaat van innerlijk werk. Je bevrijdt je dan van zaken die je niet meer dienen. Daarvoor moet je natuurlijk wel in contact zijn met je gast. Soms heel uitgebreid. Veel uitgebreider dan je lief is.

Liefdevolle heldere waard

Waarom zou je dit allemaal willen? Omdat als al je gasten welkom zijn de liefde overblijft. Wie wil dat nou niet? Want dat is wat je in je diepste essentie bent: een liefdevolle heldere waard. En die liefdevolle heldere waard is helemaal oké met zijn collega-herbergen. En als dat niet zo is, dan kun je van elkaars gasten leren. Om een liefdevolle heldere waard te worden. Persoonlijke en teamontwikkeling heet dat dan.

Ik heb er zin!

~ Annemarie Baltus

januari 2022

Annemarie is executive coach en leiderschapsontwikkelaar. Zij werkt voor leiders die vanuit hun hart willen leiden en bereid zijn het innerlijk werk te doen wat daarvoor nodig is.

Inspira heeft een prachtige E-learning over Persoonlijk Leiderschap.

Wil je meer inspiratie? Kijk dan eens op onze website of abonneer je op onze inspiratiemail. Dan ontvang je een keer per maand mijn nieuwste artikelen per e-mail.

Volg Annemarie op:
twitter-grijs
facebook-grijs
linkedin-grijs

Inspiratiemail
Wil je geen artikel van Annemarie missen? Schrijf je dan in voor haar maandelijkse Inspiratiemail.     Aanmelden






inspira contact

Wil je meer informatie of heb je vragen over (één van) onze programma's? Bel ons via 0341-353 466. Of stel je vraag via ons contactformulier     Wij nemen dan snel vrijblijvend contact met je op.