Met S. heb ik een interessant coaching gesprek. Hij raakt nogal snel geïrriteerd. In plaats van zijn irritatie te gebruiken om zich meer bewust van zichzelf te worden, en meer impact te creëren, versterkt hij zijn irritatie door te oordelen, af te wijzen en te verdelen. S. gaat zijn gelijk halen.
Ik kan hem dat best wel geven. Ik kan mij ook ergeren aan de dingen waar S. zich aan stoort, zoals trage doorlooptijden, inefficiënt gedrag in allerlei vormen, zoals bij roltrappen. Ook scheef hangende schilderijen kunnen zijn innerlijke rust verstoren. Ik herken het wel. Ik heb ook een perfectionist in mij die zich kan verliezen in van alles en nog wat.
Dat wil ik niet, in irritaties blijven hangen. Want ik voel me daar niet lekker bij, bovendien levert het niets op. Ik krijg misschien wel gelijk, maar wat heb ik er aan? Het lost weinig op. Irritaties blijven komen.
Ik ga met S. de diepte in. Wat zit er achter de dingen waar hij zich aan stoort? Wat valt hem op? In al die irritaties zitten specifieke kwaliteiten van S. verborgen. Er komen mooie kwaliteiten naar boven. S. heeft een enorme drive tot tastbaar resultaat. Hij heeft plezier in processen efficiënt en effectief maken. Hij kan dat ook heel goed. Hij vindt het leuk om nieuwe dingen te bedenken en verder te kijken dan het bestaande.
S. heeft aandacht voor details, hij kan sfeer creëren. Hij vindt dat belangrijk. Hij is open, kan goed luisteren en informatie tot zich nemen. Dit zit allemaal achter die kleine en grote irritaties. Achter al die gedragingen en dingen waar hij zich aan stoort zitten zijn kwaliteiten verstopt. S. is er verbaasd over. Dat dit er allemaal uit komt als je je irritaties onderzoekt. Als je verder kijkt dan je neus lang is.
Al deze kwaliteiten kun je niet inzetten als je geïrriteerd bent. Als je geïrriteerd bent, wordt je kwaliteit vervormd. Dan gaat openheid over op gelijk halen. Door irritatie op doorlooptijden, kan de boel zo maar verder vertragen door jouw ongeduld. Je duwt mensen van je af. Van irritatie word je klein en je impact ook. Al voelt dat misschien niet zo. Daarom is het zo belangrijk om dieper te gaan dan de irritatie. Te onderzoeken wat er onder zit.
Als je je kunt verbinden met die onderliggende kwaliteit, kun je contact maken met anderen vanuit dat wat jij belangrijk vindt, waar jij voor staat, wat jouw waarde is. Gedrag waar jij je aan stoort bij een ander, daar zit ook weer een kwaliteit en een waarde achter van de ander. Hoe onhandig jij dat gedrag ook vindt. Het is de kunst je daarvoor open te stellen en verder te kijken naar achtergronden van gedrag. Als je dan het gesprek kunt voeren, kun je irritatie omzetten in verdieping en verbinding. Er is respect voor elkaar. Als je dit zo doet, krijg je makkelijker mensen mee, dan dat je vanuit irritatie spreekt. Meer impact en resultaat.
Irritatie zet je zo om in verdieping en verbinding en niet in afwijzing en verdeeldheid. Je gebruikt irritatie als signaal om dieper te gaan, om je te ontwikkelen en leiderschap te tonen door zaken bespreekbaar te maken. Dingen anders aan te pakken en bij te sturen daar waar nodig.
Eigenlijk wilde S. werken aan zijn overtuigingskracht en zich nog sterker maken in zijn argumentatie. Dat is niet wat S. verder gaat brengen. Hij mag verdiepen en verbinden. Dat voelt niet hetzelfde als het traditionele idee van overtuigen: het overhalen op basis van argumenten, wat voelt als sterk zijn en strijden. Als je verdiept en verbindt voer je gewoon een goed gesprek, waarin ruimte is voor elkaar en waar de diepte wordt opgezocht. Dat voelt gewoon als jezelf zijn en samen onderzoeken. Als hij het anders gaat aanpakken, dan krijgt hij mensen mee, kan hij grote dingen doen voor zijn bedrijf. Ik zie het wel gebeuren.
We hebben een mooi gesprek. Ik leer er zelf ook van. Ik kan mij ook wel wat meer verbinden en verdiepen, in plaats van in mijn irritatie te blijven hangen.
Ik begin bij mijn thuisfront.
~Annemarie Baltus
13 december 2018